Hét instituut voor praktijkgericht onderzoek

Dr. Herm Joosten

Lector - Master Communication + Master in Marketing Management

Vakgebieden: Marketing en communicatie
Gevolgde opleidingen: Nederlands Recht
Economie (eerstegraads onderwijsbevoegdheid)
Maatschappijleer (eerstegraads onderwijsbevoegdheid)
Sociale Wetenschappen (drs.)
Bedrijfswetenschappen (dr.)
 
Maak kennis met Herm Joosten
Herm Joosten (1962) studeerde Sociale Wetenschappen aan de (toen nog) Katholieke Universiteit Nijmegen en Rechten aan de Universiteit van de Nederlandse Antillen. Tijdens zijn studie behaalde hij ook eerstegraads onderwijsbevoegdheden voor Economie en Maatschappijleer. Als bijbaantje werkte hij bij het natuurkundig laboratorium van de universiteit. Pas 25 jaar later realiseerde hij zich dat de vele foto’s van elementaire deeltjes (van het CERN in Genève) die hij geanalyseerd had het doel hadden het Higgs-deeltje op te sporen.
 
Herm begon zijn werkzame leven als docent in het middelbaar onderwijs. Aanvankelijk op twee middelbare scholen in Arnhem, later op twee middelbare scholen op het zonnige Curaçao. Daar leerde hij ook duiken en motorrijden, nog steeds twee favoriete bezigheden.
Terug in Nederland werkte hij eerst als vestigingsleider van een particulier opleidingsinstituut in Hilversum en later als docent en coördinator aan de Faculteit voor Economie en Management van de Hogeschool van Utrecht. Hij doceerde onder meer de vakken management en organisatie, marketing en onderzoeksmethoden aan de opleidingen Commerciële Economie en International Management (CE/IM) en Management, Economie en Recht (MER). Een van zijn leukste taken was het coördineren van en lesgeven aan de HBO-opleiding voor werknemers van Fortis, Rabobank en KPN. Wat hem met name aansprak was de motivatie van de cursisten en hun enthousiaste en praktische inbreng bij alle mogelijke discussies naar aanleiding van theorie en modellen tijdens de les.
Rond de eeuwwisseling keerde Herm terug naar zijn Alma mater, de Radboud Universiteit Nijmegen, om senior lecturer te worden bij de opleiding Bedrijfskunde van de Faculteit der Managementwetenschappen. Hij behaalde zijn basis- en uitgebreide onderwijskwalificatie en werd regelmatig gekozen tot ‘docent van het jaar’ voor zijn enthousiaste en boeiende manier van lesgeven. Hij doceert zowel aan de opleiding Bedrijfskunde als aan de opleiding Bedrijfscommunicatie. Enkele jaren later werd hem de gelegenheid geboden om zijn onderzoeksvaardigheden te verbeteren door middel van een promotietraject. Die gelegenheid heeft hij met beide handen aangegrepen en op 12-12-12 promoveerde hij op een marketinggerelateerd onderwerp (Co-creation of Value). Inmiddels is hij druk doende om bij te dragen aan wetenschappelijke conferenties en tijdschriften. Zijn onderzoeksinteresse ligt op het brede gebied van marketing(management) en consumentengedrag, met name service recovery (klachtafhandeling). Zijn laatste publicatie ging echter over de rol en de effecten van social media en mobiele technologie.
Herm woont in het lommerrijke Groesbeek (bekend van de angstaanjagende Zevenheuvelenweg op de derde dag van de Vierdaagse) samen met zijn dochter Lara.
 
Praktijkgericht
Naast zijn werk aan de Radboud Universiteit heeft Herm een aantal neventaken. Al 10 jaar verzorgt hij colleges aan de Avondopleiding Bedrijfskunde (ABK), waar werknemers met HBO-niveau een academische graad in de bedrijfskunde kunnen behalen. Ook draagt hij regelmatig bij aan specifieke opleidingstrajecten, zoals recentelijk een opleiding voor bedrijfsopvolgers in het MKB.
Daarnaast heeft hij een aantal taken die liggen op het grensvlak van consumentengedrag en rechten. Zo is hij al 15 jaar lid van de Geschillencommissie Consumentenzaken te Den Haag, die conflicten tussen ondernemers en consumenten beslecht met een bindende uitspraak. Verder is hij voorzitter geweest van een klachtencommissie voor huurders van een grote woningcorporatie.
 
Waarom NCOI?
Herm realiseert zich dat kennis van essentieel belang is voor de Nederlandse economie. Alleen door kennis voortdurend te valideren en te updaten kan het Nederlandse bedrijfsleven haar concurrentiepositie behouden of verbeteren. Nederlandse werknemers realiseren zich dat ‘een leven lang leren’ noodzakelijk is in een complexe en dynamische omgeving.
In dat levenslang leren spelen volgens hem opleidingsinstituten, zoals NCOI, een cruciale rol. Zij organiseren de kennistransfer van academische en professionele deskundigen naar studenten (en andersom!). Zij hebben de kennis in huis om leerprocessen efficiënt en effectief te organiseren, rekening houdend met de specifieke situatie en motivatie van de studenten of hun werkgever. NCOI is daarmee een zeer welkome aanvulling op het palet van universitaire en HBO-opleidingen die niet altijd zijn ingericht op het opleiden van werkende professionals, en zich niet altijd richten op de praktijk en de praktische waarde van (nieuwe) theorieën, inzichten en modellen.
Bij Herms persoonlijke keuze voor NCOI spelen twee p’s een belangrijke rol: passie en professionaliteit. Je kunt niet mensen opleiden tot iets waarover je zelf niet enthousiast bent. Opleiden is niet alleen kennis bijbrengen, maar vooral ook enthousiasmeren. Maar passie zonder professionaliteit is weinig doelgericht: het gaat er om de juiste kennis, inzichten, vaardigheden en houdingen bij te brengen. NCOI organiseert zowel passie als professionalisme. Het brengt gemotiveerde, (des)kundige mensen samen om op de goede manier de goede dingen van elkaar te leren.
 
De toegevoegde waarde van zijn onderzoek/expertise
Herm hoopt bij te kunnen dragen aan het vinden van de juiste balans tussen organiseerbaarheid, studeerbaarheid en doceerbaarheid van de opleidingen waarbij hij betrokken is. Voor studenten is het belangrijk dat de lesinhoud actueel en praktisch is, met voldoende mogelijkheden tot verdieping en reflectie. De gekozen lesvormen dienen dat doel te ondersteunen. Voor docenten is het belangrijk dat zij in relatieve vrijheid hun kennis en kunde kwijt kunnen, daarbij ondersteund door een goede organisatie. Voor NCOI is belangrijk dat de opleiding hoog gewaardeerd wordt door zowel studenten, docenten als werkgevers, en erkend wordt door externe instituten die toezien op die kwaliteit. In dat spanningsveld moeten voortdurend keuzes gemaakt worden en Herm hoopt vanuit zijn ervaring en achtergrond te kunnen bijdragen aan het maken van de juiste keuzes.
Die keuzes bepalen uiteindelijk ook het profiel en de positionering van de opleiding. Daarin speelt niet alleen de vorm en inhoud van de opleiding een rol, maar ook de vorm en inhoud van het onderzoek binnen de opleiding. Herm wil in overleg met betrokkenen komen tot een heldere afbakening van onderzoeksgebieden en methoden die deel gaat uitmaken van de positionering van de opleidingen. Die onderzoeksgebieden dienen enerzijds vernieuwend en uitdagend te zijn, maar anderzijds aan te sluiten bij de kennis van docenten en de interesse van studenten.

Publicatielijst dr. Herm Joosten

http://www.skipr.nl/blogs/id2026-ad-ziekenhuizen-top-100-wat-moeten-we-ermee-.html