Hét instituut voor praktijkgericht onderzoek

Dr. Martijn van Schaik

Lector - Master Onderwijskunde

Opleiding:  Master Onderwijskunde

Maak kennis met Martijn van Schaik

Vakgebieden:  Onderwijskunde
Opleidingen:  Onderwijskunde (Pedagogiek)


Martijn van Schaik is van oorsprong docent bewegingsonderwijs. Na een studie Onderwijspedagogiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam tussen 2002 en 2005 (met een scriptie over het VMBO waarvoor hij de Johan van der Sanden scriptieprijs won), promoveerde hij in 2010 op een proefschrift over Leren modelleren in het vmbo. Naast de dissertatie publiceerde hij ook het boekje De hersens kraken in het vmbo.
Naast zijn werk als onderzoeker als lector Onderwijskunde van NCOI, participeert hij in het lectoraat vmbo en is hij lerarenopleider. Zijn speciale onderzoeksinteresse ligt op het gebied van de verbinding van theorie en praktijk tijdens opleiding en scholing.
Begin 2013 kwam onder zijn redactie het boek Het vmbo van dichtbij. Bewegen tussen theorie en praktijk uit.

Praktijkgericht

Martijn van Schaik werkt sinds 1996 in het onderwijs als docent en lerarenopleider. Het onderzoek dat hij daarnaast doet, staat altijd in dienst van die praktijk. De rol als lector voor NCOI is daarom een die zeer goed bij hem past. Samen met studenten en docenten wordt door onderzoek de praktijk verbonden met de theorie en resultaten van eerder onderzoek.
In samenwerking met de praktijk van opleiden en scholen en de vragen die daar leven, worden actuele vraagstukken onderzocht en de bevindingen daaruit worden vervolgens weer in de praktijk gebracht.
Vanuit dezelfde motivatie om praktijk en theorie te verbinden heeft Martijn meegewerkt aan de ontwikkeling van de onderzoeksvaardighedenlijn bij NCOI. Onderzoek door studenten moet een middel zijn in de professionalisering.

Waarom NCOI?

Bij NCOI heeft Martijn de ruimte gevonden om theorie en praktijk te verbinden door middel van onderwijspedagogisch onderzoek. De balans tussen persoonlijke invulling, duidelijke formats en praktijkgerichtheid spreekt hem zeer aan.

Toegevoegde waarde onderzoek

Binnen het onderzoeksprogramma van onderwijskunde zal de focus liggen op de duurzaamheid van leerresultaten en de personalisering van opleiding en scholing.
Als tablets, apps, games en social media individueler leren mogelijk en aantrekkelijk maken:
 

  • hoe organiseren we dat dan in het onderwijs?
  • hoe kunnen we dan daarmee de ontwikkeling van personeel helpen?
  • hoe laten we dan het individueel leren aansluiten bij het collectief (de groep, het team, de organisatie)?
  • hoe ontwikkelen we dan de vaardigheden voor het leren op die manier?

 
Als er steeds meer en vaker een beroep wordt gedaan op creativiteit & innovatie, communicatie & collaboratie, het kunnen vinden van informatie en probleemoplossen en als bovendien kennis snel veroudert:
 

  • wat moet dan de inhoud zijn van onderwijs & scholing?
  • hoe ontwikkelen we dan die vaardigheden?
  • hoe zorgen we dan dat onderwijs en scholing bijblijven bij die ontwikkelingen?

De antwoorden op deze vragen zullen bijdragen aan de voortdurende ontwikkeling van de onderwijspraktijk, inclusief die van NCOI.


 

Wat doen (goede) vmbo-docenten goed?

Wat doen (goede) vmbo-docenten goed? Klik hier voor de publicatie

Representations in simulated workplaces

Representations in simulated workplaces Klik hier voor de publicatie